diumenge, 9 de setembre del 2012

Prenent un vermut... amb Joan Isaac

és un programa radiofònic de Manel Gausachs i David Sánchez que s'emet els estius a Punt 6 Ràdio. En aquest programa es conversa sobre música popular amb músics, promotors i periodistes musicals.

El 8 de setembre de 2012 vam prendre un vermut amb un gran fabricant i intèrpret de cançons, en Joan Isaac.

Durant 58 minuts vam convesar amb un dels nostres cantautors que masteguen millor les paraules i que fan que música i text penetrin amb més naturalitat i efectivitat la pell de l'oient.

 



dimecres, 5 de setembre del 2012

Piano, piano... per Pep Gómez


La densa i excel·lent discografia de Joan Isaac, no s’ha fet en dos dies, sinó piano piano, amb la lentitud i la mesura que requereix qualsevol obra o activitat que pretén perdurar més enllà de modes i tendències en aquesta vida personal i col·lectiva. I aquest és precisament el títol genèric del seu darrer treball discogràfic: Piano, piano. Un disc extraordinari, com solen ser els seus discos, però amb la diferència afegida d’ acompanyar la seva veu, sols i exclusivament, amb un piano, i amb uns arranjaments delicadíssims que conjuguen complicitats amb una veu que ens ofereix nous matisos d’unes cançons, algunes d’elles antigues, però entranyables i significatives del cantautor, com és el cas de Viure, Un dia partiré, Barcelona ciutat grisa, o A l’estació de França, que a mi m’han retornat als meus anys de joventut i alhora m’han fet sentir amb intensitat la seva intacta vigència en el present. Potser sí que, pel meu gust, hagués volgut que en Joan hagués inclòs altres cançons d’aquells discos que són tant i tant recuperables, com ara “El desencant”, i d’altres; l’autor, però, ha fet la seva tria, respectable i adequada. Tot i que aquest disc va sortir just abans de l’estiu, ben bé diria que és un disc de tardor i d’hivern, per la serenor que aporta i per la malenconia que se filtra en cada nota, en cada arpegi, en cada acord, en cada to de veu. No de bades comença amb una cançó que es diu Hivern i que és el preàmbul d’un girar de dos discos, el blau i el verd, on la sensibilitat es va desplegant en cada vers, en cada poema-cançó que transita pels llacs més íntims i aparentment senzills de l’ésser humà, i alhora amb totes les complexitats que ens atrapen com éssers fràgils que som. En un temps com el que vivim, on hi abunda sobretot l’estupidesa, i això engloba tot un enfilall de molts altres adjectius que m’estalvio, trobar joies com aquest doble disc, francament, és un alè de llum d’aquells que es filtren poc pel finestrons del rodar quotidià del viure. Record que l’anterior disc, Em declaro innocent, ja anunciava una maduresa creativa, no ve d’ara, sinó de molts anys enrere, i això es constata en els disc d’ara mateix: Piano, piano. Quan al disseny de la carpeta del disc, original i apropiada, amb un senzillesa aparent, que no ho és, talment com els discos que conté. Gràcies Joan per fer i oferir-nos una feina sense pensar en el guany immediat, sinó pel fet exclusiu de fer les coses ben fetes, amb la qualitat i delicadesa necessàries per a una cultura i unes formes de ser i fer que dissortadament comencen a ser tan i tan marginals. Treball excel·lent en qualitat i quantitat. A veure si en aquesta tardor que ja s’acosta vos atreviu a escoltar, sobretot els joves, sons de tendresa i malenconia, vitamines per a l’ànima, que darrerament circula bastant desprotegida.

Pep Gómez

Cantautor i poeta.

divendres, 31 d’agost del 2012

“PIANO, PIANO”... LA NOVA I SUGGERIDORA PROPOSTA DISCOGRÀFICA D’EN JOAN ISAAC.


El darrer CD del cantautor és una innovadora i generosa proposta d'agraïment cap a pianistes col•laboradors al llarg de la seva carrera artística.
Fins que Joan Isaac es plantegés conjugar diferents sensibilitats musicals reflectides amb el sentiment que els concertistes utilitzen la tendresa per a acariciar les tecles del piano, per a mi aqueixa expressió -"piano, piano..."- tenia una lectura relacionada amb el concepte de lentitud, calma, assossec. Alguna cosa així com les coses ben fetes. Un bon fricandó a foc lent. I, en el fons, el nou treball de Joan respon perfectament a la meua original interpretació de l'esmentada expressió.
Si hi ha alguna cosa que alimenta la identitat a tot cantautor és la seua veu, la seua manera de dir. L'acompanyament musical, no per més recarregat és més efectiu. I açò Joan ho sap. L’experiència ho delata. Són molts anys en aquest difícil món de la cançó d'autor i per més que excel•lents arranjaments –segurament necessaris per a millorar el producte- faciliten a l'oïdor un tot més conjuntat i susceptible de nombrosos matisos, la calidesa de la veu nua i la seua forma de dir estan molt per sobre de barroques orquestracions.
Amb “piano, piano”, Joan ens demostra on radica la seua força. La seua veu té l'absoluta competència perquè, acompanyat del càlid so del piano, puga quedar meridianament demostrada la versatilitat i expressivitat de les seues cançons. El cotó en pel no enganya i quan una cançó manté o fins i tot guanya en intensitat interpretativa, reduint el seu matalàs musical a un sol instrument com és el piano, açò vol dir que el producte és d'excel•lent qualitat.
Ni que dir té, la importància de l'impressionant elenc de pianistes que li acompanyen en els temes d'aquest nou treball discogràfic. Les interpretacions i arranjaments musicals són excepcionals. Són l'adequat complement que potencia el contingut del nou treball.
Està clar que abrigallar la veu amb les notes d'un piano és una garantia d'èxit, però els repetitius matisos d'un mateix concertista poden omplir de certa feixuguesa i monotonia l'atenció de l'oïdor. Joan, en aquest sentit, ha tret del mig dos ocells d'un tir. D'una banda ha aconseguit reunir a un important elenc de pianistes que han treballat amb ell en diferents moments de la seua trajectòria musical. D'un altre, ha omplert de matisos i sensibilitats el temes elegits amb les interpretacions de tan multicolor elenc de concertistes.
Tot açò fa que cada cançó tinga la seua pròpia història i siga un nou descobriment sensitiu per a l'oïdor. La veu sempre està, majestuosa, perfectament acoblada a les diferents maneres d'interpretar les notes musicals. Amb açò, cada tema adquireix personalitat pròpia i el resultat és frescor i fina sensibilitat molt convincent en tot el CD. Interpretacions que en cap moment entrelluquen la més mínima sensació de monotonia.
Així doncs, “piano, piano”, en el fons, és una nova lectura de temes destacats de la carrera de Joan interpretats amb l'encant d'una veu madura i plena de matisos que els anys i l'experiència han proporcionat. En la forma, és piano i veu per a potenciar la força i el sentiment expressiu.
Musicalment, destaca el variat elenc de contrastats pianistes que acompanyen al cantautor. Una desena de luxe per als sentits: Eros Cristiani, Manel Camp, Jordi Vilaprinyó, Xabier Ibáñez, Antoni-Olaf Sabater, Enric Colomer, Conrad Setó, Francecs Burrull, Lluis Vidal i Jordi Badia. Cadascun d'ells ha sabut plasmar, des de la pluralitat, una mostra de cançons representatives de la dilatada carrera d'Isaac. Una revisió que, des del meu punt de vista, guanya força amb la nuesa de la veu i sublimitat del piano. Per tant, els ingredients de “piano, piano”, han sigut de primera qualitat. Diferents matisos musicals i una veu curulla de sensibilitat.
Si a tot açò li afegim l'encertada elecció dels temes i la riquesa lírica, el resultat és el que és: una joia digital empacada en format digi-pack a tres pales i llibret amb totes les lletres. Amb un disseny gràfic caracteritzat per una premeditada i agradable senzillesa amb importants signes conceptuals i creatius. Tot un encert per part del seu autor, Daniel Sesé.
Referent a la selecció de cançons, cal destacar que són representatives de la forma de fer i compondre d'Isaac. Però no són una recopilació de temes emblemàtics de la seua carrera. De fet, “A Margalida” no hi és a la tria. Són temes, intemporals i profunds, que en el fons van a vessar en un mateix mar, l'essència de l'ésser humà. Un recull de vivències i interioritats reflectides en cançons com a “Amor petit”, “Tot és fràgil”, “On és la gent”, “Un dia partiré”, “A l’estació de França”, “I passa, passa el temps”,… i així fins a 20 temes que despullen, amb una nova reconstrucció, vigent i intima, la seua particular forma de veure i entendre l'existència.
“Piano, piano” doncs, és un treball que engrandeix més, si cap, la dilatada carrera d’En Joan. Un CD original en la seua gènesi i en la seua posada en escena, de forma irrepetible, el passat 16 de juny de 2012 en l'Auditori Pau Casals d’El Vendrell. Un recital històric que va ser també entranyable i generós, on tot es va negar de bellesa musical i poètica. I sobretot, d'amistat i reconeixement als concertistes que han omplert i complementat tants moments del coherent recorregut creatiu del senyor Vilaplana.

Gràcies Joan, per deixar-nos un tresor musical de tal magnitud.
Foto: (c) Xavier Pintanel.


(c) Artur Álvarez i Boix. Agosrt 2012.

dimarts, 17 de juliol del 2012

La Factoria amb Joan Isaac

dilluns, 9 de juliol del 2012

Joan Isaac: un gran constructor de cançons (a propòsit de "Piano, piano")

Ja fa molt de temps que em declaro admirador de Joan Isaac. Va començar a interessar-me des dels primers discos, editats cap a la segona  meitat de la dècada dels 70, i vaig trobar-lo a faltar quan va permetre's unes vacances discogràfiques de quasi quinze anys fins que va treure, l'any 1998, "Planeta sienci".

La gran eclosió de Joan Isaac, però, es va produir, al meu parer, l'any 2002, quan va editar "Joies robades", un disc en el que feia versions -"robava" fins a l'extrem de fer-se-les seves- d'una sèrie de cançons de gent com...  

... Pablo Milanés, Roberto Vecchioni, Paolo Conte, Brel, Aute, Sabina, Serrat, Pedro Guerra o Chico Buarque i on es demostrava que Isaac era home de gust exquisit a l'hora de triar les cançons del seu repertori.

A partir d'aquell moment -ara fa deu anys- la carrera discogràfica de Joan Isaac i la seva presència en els escenaris s'ha incrementat amb el recopilatori "Només han passat cinquanta anys" (enregistrat en directe al TNC el 2004), "De profundis" (2006), "Duets" (2007), "La vida al sol" (2008), "Auteclàssic" (2009), "Em declaro innocent" (2011) i des de fa unes setmanes un esplèndid doble disc compacte amb una vintena de cançons aplegades sota el títol de "Piano piano".

Tal com dóna a entendre el nom, "Piano piano" és un disc en el qual Joan Isaac es retroba amb els deu pianistes que en un moment o altre de la seva llarga carrera l'han acompanyat. Em refereixo a Francesc Burrull, Conrad Setó, Antoni-Olaf Sabater, Jordi Vilaprinyó, Manel Camp, Eros Cristiani, Enric Colomer, Jordi Badia, Lluís Vidal i Xavier Ibáñez.
Fa un moment elogiava el talent de Joan Isaac a l'hora de buscar les seves referències musicals. Hi ha, però, una característica d'aquest home que a mi em sembla encara més important: és un magnífic constructor de cançons. I en aquest darrer disc -amb la nuesa de la veu i del piano, sense efectismes orquestrals- es demostra a bastament.

A "Piano piano", a més a més, es veu la solidesa de la trajectòria del seu autor ja que, dels vint talls que conté el doble CD, només sis pertanyen a l'època posterior a "Joies robades" (cinc de "De profundis" i un de "La vida al sol"). La resta pertanyen a "Viure" (1977), "Barcelona, ciutat gris" (1980), "Inesperat" (1984) i l'esmentat al començament "Planeta silenci" (1998).

Cada pianista incorpora el seu color particular i en tots els temes es percep aquella atmosfera de complicitat entre cantant i instrumentista. Cada un complementant la feina de l'altre, construint allò tan difícil que és una cançó: una petita illa de tres minuts presidits per la sensibilitat i pel bon gust.
 
Totxanes, totxos i maons
El Bloc de Joan Josep Isern