dissabte, 7 de novembre del 2020

Cançó de carrer. Cantem Ramon Muntaner – Diversos autores

 05/11/2020 - Ferran Riera

Picap 2019

A mediados de los años setenta, Ramon Muntaner se labró una interesante carrera como cantautor, formando parte de una generación de artistas que fue denominada como Novísima Cançó, junto a Marina RossellJoan Isaac y el  grupo Coses

Muntaner destacó, sobre todo como adaptador de poemas y compositor de bandas sonoras para teatro y cine. Pero a finales de los ochenta abandonó los discos y los escenarios para centrarse en la gestión de proyectos musicales.

Tres décadas después de colgar la guitarra, concretamente el 10 de febrero de 2018, el trovador de Cornellà de Llobregat fue objeto de un emotivo homenaje en el Teatre Joventut de l’Hospitalet de Llobregat, en el marco de festival BarnaSants, donde concurrieron diversos colegas suyos de diferentes generaciones para cantar una selección de sus composiciones. El concierto fue grabado y editado posteriormente en la colección de discos que lleva el nombre de este certamen dedicado a la canción de autor

Sílvia ComesCosesEnric HernàezGemma HumetEduard IniestaJoan IsaacRoger MasBorja PenalbaRusó SalaJoan Manuel Serrat y Túrnez & Sesé fueron los intérpretes que intervinieron en el homenaje, y como suele suceder en estos acontecimientos, resolvieron sus intervenciones con diferentes resultados, pero en todos los casos dejaron patente sus ganas de contribuir a un acto que tuvo más de emotivo que de otra cosa.

No obstante, hay canciones de Muntaner que demostraron por sí solas que no han perdido un ápice de actualidad y que siguen siendo tan válidas hoy como el día en que fueron escritas, tanto en la forma como en el contenido. Me refiero, por ejemplo, a Cançó de carrer y Aquesta remor -versionadas por Borja Penalba-, Sol Salve -por Enric HernàezLa meva amiga com un vaixell blanc -por Sílvia Comes-, El ball dels cent mil diumenges -por Rusó SalaAu, jovent! -por Coses-, o Presagi -por Roger Mas-. Y dejo para el final el tema más conocido de su repertorio, una balada que tal vez se salga de su dinámica más comprometida: La plaça del Diamant, que compuso en 1982 con Joan Ollé para la película del mismo nombre, basada en la novela de Mercè Rodoreda y dirigida por Francesc Betriu, que en el homenaje fue cantada a dúo por Joan Manuel Serrat y Gemma Humet.

 

http://www.diariofolk.com/criticadisco/canco-de-carrer-cantem-ramon-muntaner-diversos-autores/



diumenge, 18 d’octubre del 2020

JOAN ISAAC AL CASINET

 


L’estació dels somnis


Un maquinista solitari condueix un tren nocturn amb mil vagons carregats de somnis. Travessant la nit fosca, veu passar el món. Algú davant del mar observa les primeres llums d’un dia nou i davant l’horitzó es desvetllen els seus somnis. Algú que encara creu que és possible la revolució lluita per ella, per la passió, per la gent i per les coses com a únic refugi per canviar un món que s’enfonsa, immers en la barbàrie del terrorisme global. I malgrat tot, la vida reneix i torna a renéixer com l’escenari omnipresent. Tots això forma part d’aquest disc de cançons i de somnis necessaris per continuar vius. A l’estació dels somnis cap tren porta retard.

 

https://barnasants.com/esdeveniments/joan-isaac-barnasants25/


divendres, 31 de juliol del 2020

Joan Isaac, artesà de cançons. Nou disc, L’estació del somnis.

En un temps en el que tot sembla relatiu, on la veritat és una mercaderia en desús i poc valorada, en el que allò profund i humanament bo passa absolutament desapercebut, quan la cultura és menyspreada de forma sistemàtica, i no sols per algunes institucions públiques, sinó també per bona part d’una ciutadania que va perdent referents vàlids i de pes; trobar que encara n’hi ha persones que persisteixen en la bellesa i en la sensibilitat, que la creativitat és per damunt de tot un acte de tendresa, humanament d’amor, és com a mínim un bri d’esperança que encara floreix en el desert inhòspit d’aquest present rar i incert. Artistes, creadors, Ulisses a alta mar, que fan la seva pròpia Odissea, que finalment és la de tots, perquè una humanitat sense cultura, és senzillament habitar en el no-res. Ja fa molts d’any que seguesc les passes d’aquests artistes, que malgrat tot, segueixen fent-nos precioses aportacions que ens alimenten l’ànima. Poesia, música, en definitiva cançons que ens deixen sols i alhora acompanyats, que ens distancien de la mediocritat, de la pura banalitat, i ens fan més sublim l’existència. Són ja tants de discs que he escoltat de Joan Isaac, un d’aquests artistes dels que parl, músic, poeta, cantant, que trobar-me amb un nou treball, un nou CD de 12 cançons, semblaria que és repeteix; però no, no és així. En el seu nou CD, “L’estació dels somnis”, tot i que el seu estil és inconfusible, hi ha un aire fresc, renovat en el sentit de posar-li entusiasme i gran vitalitat, com si fos el primer disc, però amb tot el mestratge après, madurat al llarg dels anys i de l’experiència. La primera cançó, el tren dels mil vagons, és a moments pur optimisme “a l’estació dels somnis cap tren porta retard”, i alhora soledat, “Que sol que estic en aquest tren de mil vagons”. Però la música entra amb força, i va a ritme de tren, constant i ferm. El so de guitarra acompanyant a Isaac a “Deixa-ho tot i vine amb mi al mar”, és sublim, encertadíssim. La tendresa i intimisme del tema “Ai si no fos per tu”, aporta el romanticisme més delicat i elegant. “Conec un home bo”, té el ritme ideal per a un homenatge a un amic que comparteix el deliri per les cançons i la cultura compartida, és una cançó d’amistat i agraïment, veus i guitarres per gaudir d’un aire fresc; i el ritme segueix movent ones ran de mar “Can 60”, una cançó quasi per ser ballada una nit d’estiu a la platja, però mai tot sol; “Planetari” és dolçor i tendresa, una cançó que ja es va estrenar en un espècie de conté, un llibre amb dibuixos imaginaris i no sols per a infants, magnífica! En “T’escriuré una cançó” hi trobam un cançó d’amor molt especial, perquè no ho sembla, però ho és., aquí està la màgia. “I malgrat tot, la vida!”, és la queixa, la protesta del que veiem dia rere dia i no ens agrada gens, però que a pesar d’això, de tot el que és inadmissible, la vida s’obre pas. Planetario, un versió en castellà del tema abans esmentat, aquesta vegada amb la sempre la preciosa col•laboració de Pedro Guerra, que no és la primera vegada. Però una de les cançons que he trobat més emotiva és “Tenir un amic”, m’ha realment copsat, perquè és carregada de veritat, de honestedat, i dita com és diu un poema, però cantada; és a dir, amb una gran profunditat i autenticitat, que grata l’ànima fins fer-te vessa una llàgrima involuntàriament, perquè “tenir un amic és tenir-ho tot”. Me deixava “Ni t’ho imagines”, “Passaig del Carme”, i potser alguna més. Però tan se val, totes tenen la seva particularitat, i alhora formen part d’un conjunt ben harmonitzat, i requereix de la sensibilitat del qui escolta. Un CD esplèndid, on en Joan, i com fa sempre, s’hi dóna plenament, amb sinceritat, i sobretot amb el seu mestratge d’autor i intèrpret, perquè Joan Isaac és un artesà de cançons, cada peça és única, i transmet laboriositat en cada matís, en cada accent musical i poètic. Quina llàstima però que els mitjans de comunicació no se’n facin el ressò adequat i exigent d’un treball fet a consciència, una aportació rigorosa a la cultura del país. TV3, com ja és habitual, poc fa per canalitzar la cultura amb majúscules, poc fa, o gens, per dinamitzar un sector cada cop més abandonat, l’art en totes les seves expressions. La cançó d’autor ja fa molt d’anys que pateix aquest reiterat menyspreu per part d’aquest canal i altres. No recorden gens que cantautors com Joan Isaac, han fet més per la cultura del país, que centenars de regidors, consellers, etc. Ai, quin país! I ni val la pena parlar d’IB3 a les Illes Balears, és de pena, i de ràbia. Senzillament perquè són mitjans que surten dels pressuposts públics. En fi, en un país normal, podríem veure per televisió un concert de Joan Isaac presentant aquest extraordinari treball. I ja ni parlar-ne de les programacions de concerts per part dels ajuntaments, etc. És una evidencia de deixadesa, que cau pel seu pes. Però la paraula normalitat, em sembla que té un significat que s’ha diluït en el no-res. Malgrat tot, la vida! com diu en Joan. I per això ens queda la seva extensa discografia per gaudir-ne, i amb el seu darrer CD, L’estació dels somnis, una oportunitat més per viatjar amb un tren que mai porta retard, i encara hi som a temps per valorar un treball molt digne. Un CD té un preu molt simbòlic avui en dia, però en aquest cas, a més té un valor afegit, la qualitat indiscutible, i una sensibilitat artística que arriba en cada vers i acord, senzillament perquè és el treball d’un gran artesà de cançons. Joan Isaac, L’estació del somnis.

Pep Siset - 31/07/2020