Pere Camps,
històric militant comunista del sindicat del ram del metall (com li agrada
definir-se), va decidir fa 25 anys militar al sindicat de les cançons, de la
bellesa i de la sensibilitat. A poc a poc ha anat construint, desafiant mil
dificultats, un festival de referència a Europa i Llatinoamèrica per defensar
la cançó d’autor, un gènere marginat pels mitjans de comunicació i els governs.
Hi ha un cert paral·lelisme entre la seva lluita per defensar els cantautors i
la d’Amilcare Rambaldi amb el Club Tenco italià. Davant un article aparegut a
l’Unità, escrit per un periodista que qüestionava la validesa del gènere dient:
“Són molt bons aquests cantautors, però qui els vol?”, Rambaldi va
respondre immediatament: “Els vull jo!”. Quasi 40 anys després, el Club
Tenco és un oasi de cançons i llibertat. Actualment, el BARNASANTS, amb
un model diferent, s’ha posicionat a la mateixa alçada que el Tenco. Quan a
principis dels 80 la cançó començava una travessa pel desert, tots els
cantautors en algun moment vàrem pensar a tirar la tovallola. L’aparició de Pere Camps i el BARNASANTS
(que, de fet, són el mateix) va suposar un raig d’esperança per a tots
nosaltres i als seguidors del gènere. Ara, després de 25 anys, el BARNASANTS
es troba amb dificultats per tirar endavant, dificultats econòmiques, que no
artístiques. La falta d’implicació de les administracions públiques amb el BARNASANTS,
a diferència d’altres festivals multitudinaris, ha provocat un SOS per salvar
la seva viabilitat. Des d’aquest humil altaveu, demano que tots col·laborem, cadascú segons la seva capacitat
econòmica, a fer possible la continuïtat del BARNASANTS. Sobretot als
artistes que al llarg d’aquests 25 anys hem trobat en el Pere i el BARNASANTS
un suport quasi heroic. És imprescindible la creació de L’ATENEU DE LA CANÇÓ
al nostre país, com a centre d’estudi
I recerca de la cançó d’autor. Aquest ATENEU podria servir com a
caixa de ressonància per crear circuits estables per presentar els nostres
treballs arreu del país. La plataforma de micromecenatge SALVEM BARNASANTS
és una última oportunitat per a la supervivència del festival. Demano la vostra
aportació per fer-la viable. En un món de “fack news” (mentides interessades),
el BARNASANTS és una veritat com un temple!
Per col·laborar
podeu fer-ho a https://www.goteo.org/invest/salvem-barnasants
Joan Isaac
L'Ajuntament de Barcelona es va quedar el nou local de l'Orfeó de Sants, al carrer Miquel Àngel 54, ja que l'entitat va fer fallida quan faltava poc per acabar-lo. Fa més de 10 anys que les obres estan aturades.
ResponEliminaJa que és de titularitat pública i només falten acabar les obres, quin lloc més adequat es podria trobar per a construir l'Ateneu de la Cançó que al barri de Sants?
Fa alguns mesos l'alcaldessa Colau va venir a Sants en motiu de la "Firentitats" i parlava amb els veïns de temes del barri. Li vaig demanar per l'afer de l'edifici de l'Orfeó de Sants.
ResponEliminaVa respondre: "l'Orfeó de Sants?, em sona". I va marxar.
Si l'admirat Pere Camps, que és una persona d'una gran imaginació i determinació, aconseguís posar-se en contacte amb l'alcaldesa o amb el Regidor de Cultura o del Districte i li proposés, potser arribarien a algun acord.
Visca la Cançó!!