divendres, 14 d’agost del 2009

2009-2011: Auteclàssic


El 2009 publica “Auteclàssic”(Sony Music, 2009). Vint-i-cinc anys després que Luis Eduardo Aute traduís al castellà les lletres del disc “Inesperat”, Joan Isaac ha volgut traduir a la seva llengua les emocions que existeixen en les cançons d’Aute. Són 12 cançons, algunes molt populars i d’altres no tant. Temes com l’amor, la mort, la soledat, o el sexe s’evoquen en aquest disc, i en la seva opinió són àmbits que giren entorn a les qüestions més primitives de l’ésser humà, amb les que coincideix amb l’Aute. 

“Em sento molt a prop d’ell des de sempre, tant en concepte de vida com d’estètica i temàtica de les cançons. És un dels artistes que més admiro per la seva gran coherència, fora de modes, que amb els temps que corren és difícil. A Joies robades ell hi va participar amb un parell de cançons, La bellesa i Una de dues, però abans ja havíem col·laborat. És un tio extraordinari, absolutament assequible i terriblement generós, perquè s’ha de ser generós per fer una cosa com el que ha fet en aquest disc. I que un festival com Peralada tingui la sensibilitat de recolzar projectes com aquest em sembla magnífic.
Són les cançons de l’Aute amb què em sento més identificat. Ell em pertany molt personalment, m’hi trobo molt còmode i aquesta trilogia de l’amor, la mort i el sexe són tres coses que jo també tinc molt arrelades. Versionar les cançons m’ha costat molt, però interpretar-les no m’ha costat gens perquè tot el que diu ho sento dins meu. És part de la banda sonora de la meva vida.” 
“L’intercanvi de llengües inclou fer Aute en català a Madrid” 
Joan Isaac presenta el seu nou disc, ‘Auteclàssic’, a Peralada i ho fa amb Luis Eduardo Aute cantant les seves pròpies cançons en català
Marta Porter . Avui.catBarcelona 

La traducció de les lletres d'Aute l'ha feta Miquel Pujadó i el mateix Joan Isaac, el qual afirma: «Ha estat una feina d'orfebreria de dos anys i mig. Aute és un poeta i, per tant, calia traduir-lo amb un gran respecte. On jo, amb la llengua, no arribava, ho feia Pujadó, que amb el seu disc amb cançons de Brassens ja va més que demostrar la seva vàlua.»
El Punt Barcelona 14-08-2009 Pàgina 27

Auteclàssic. Joan Isaac & Luis Eduardo Aute (Sony Music, 2009) 
1. D’alguna manera
2. Les quatre i deu
3. Passava per aquí
4. La bellesa
5. Dos o tres segons de tendresa
6. Autotango del cantautor
7. Tornar-te a veure
8. Giralluna
9. Una de dues
10. Sento que te’n vas i et perdo
11. Cine, cine12. A l’alba


MÚSICS:
Piano: Enric Colomer
Violí primer: Pere Bardagí
Violí segon: Jordi Coll
Viola: Miquel Córdoba
Violoncel: Manuel Martínez del Fresno
Veu soprano: Olga serra
Producció musical i arranjaments: Enric Colomer i Pere Bardagí

Només obrir el disc ens trobem amb una cita: “Abans de tot, la bellesa”. Com havia comentat en una entrevista, la bellesa per Joan Isaac, és l’harmonia, la tranquil·litat, la calma…Quan versiones cançons molt conegudes has de fer-lo molt bé. I Joan Isaac ho sap, per això podríem dir que aquestes cançons podrien haver-hi estat escrites originàriament en català.
El disc està fet amb el concepte musical de piano i quartet de corda, concepte clàssic de música de cambra interpretada al segle XXI.

Abans de la publicació d’aquest nou disc Joan Isaac fa concerts a Florencia (Itàlia), a l’Auditori Municipal de Terrassa, al Teatre Municipal de Palafrugell i a Vilanova i la Geltrú. 

Joan Isaac i Luis Eduardo Aute ocupen la portada de Sons de maig-juliol, amb una entrevista dels dos artistes. 


El  29 de juliol, abans de la presentació oficial, es presenta el disc a la FNAC de Barcelona, acompanyat pels músics i amb algunes projeccions que més tard veuríem a Peralada. Entre el públic hi havia en Miquel Pujadó.



El 14 d’agost es va presentar aquest disc en el marc del Festival de Peralada (Girona)  amb la col·laboració de Luis Eduardo Aute.


http://www.festivalperalada.com/cat/2009/programacio/a814_aute.htm


El concert –el primer que, en principi, Aute i Isaac oferiran plegats, amb dues úniques altres dates previstes, d'aquí a uns mesos, a Barcelona i Madrid– es dividirà en tres «moviments», en el marc dels quals s'interpretaran les dotze cançons del disc, que Isaac va voler tractar com si fossin «lieder clàssics». A més d'ells dos, hi participaran Enric Colomer (piano), Pere Bardagí i Jordi Coll (violins), Miquel Cordoba (viola), Manuel Martínez del Fresno (violoncel) i Miquel Àngel Cordero (contrabaix).


Programa:
I moviment (Allegro non troppo)
Trio estimar

D’alguna manera

Dies d’amors

Les quatre i deu


II moviment (Adaggio)
Tornar-se a veure

Sento que te’n vas i et perdo

La bellesa

Dos o tres segons de tendresa


III moviment (Allegro)
Una de dues

Autotango del cantautor

Giralluna

Al alba

LaCrònicaCançó
Alquímia d'emoció
Marta Porter
Joan Isaac i Luis Eduardo Aute desprenen sensibilitat per tots els porus de la veu. El concert d'ahir a Peralada va ser un viatge tranquil i harmònic pel país d'Aute vist a través de la dolça mirada d'Isaac, acotxat pels arranjaments per a quintet de corda i piano d'Enric Colomer i Pere Bardagí.
El cant decidit d'Isaac obrint la vetllada amb Les quatre i deu, a la qual es va afegir Aute, va ser el punt de partida d'un recorregut a través del món autià, íntim i emotiu, que es capbussa en els entrellats de l'amor, la mort i el sexe, dubtes eterns, tacte de pells que juguen amb la música, emocions que surten en forma de paraules.
I és que música i paraules, en boca d'aquests dos cantautors tan propers, són elements en mans d'alquimistes que, sàviament mesclats, creen universos paral·lels, reals o irreals, aptes per a qui els vulgui sentir com una carícia -D'alguna manera-, o nostàlgics records d'infantesa amb aquest Cine, cine, cine embolcallat amb la banda sonora de Cinema paradiso, d'Ennio Morricone, que dóna peu a la projecció d'una pel·lícula d'Aute on Dalí fa l'amor amb Lorca sota la gelosa mirada de Gala.
Però més enllà d'aquest plaer per als sentits, el d'ahir va ser un concert que portava implícita una provocació velada. Sota els dolços acords i les boniques paraules, hi ha el fet que Aute interpreti les seves cançons en català, ja sigui a dues veus amb Isaac, en el dialogat Dos o tres segons de tendresa, o tot sol a l'onírica Giralluna, i també que el concert fos una reivindicació expressa dels dos artistes. Algú podria preguntar-se quina necessitat té un cantautor nascut a les Filipines i de parla castellana de cantar en català. Potser és que l'idioma que ens ha vist créixer, a ell al barri barceloní de Gràcia, també ens influeix, o potser és que comparteix el vell somni de normalitzar la llengua del seu amic Isaac. Sigui quin sigui el motiu, el resultat s'ho valia. I per si no n'hi havia prou, una segona reivindicació, aquesta en format de solidaritat: Auteclàssic va ser presentat com un concert benèfic a favor d'ACNUR, l'agència de l'ONU per als refugiats.
Però més enllà d'elucubracions, les cançons d'Aute en català surten amb la mateixa suavitat que les originals. La belleza és igual de bonica que La bellesa -una reivindicació solidària que gairebé fa plorar-, o la meravellosa Sento que te'n vas i et perdo transmet el mateix enyor anticipat que el seu original. Joan Isaac s'hi sent còmode, tant quan canta acompanyat d'Aute com quan ho fa en solitari en un enfervorit Autotango del cantautor, en el "demà és el present del futur" de Dies d'amors, en la vitalista Trio estimar o quan es lamenta de la pèrdua amb un "Em moro de ganes de dir-te: «T'estimo»" a Tornar-te a veure. Isaac s'expressa de la mateixa manera que si ell mateix hagués escrit aquests temes i Aute li dóna el protagonisme. La generositat és extrema i la fusió perfecta.
I després d'una animada tercera part amb Una de dues -la proposta de quedar-se amb tots dos per a qui no en tingui prou amb un de sol- i la simpàtica Passava per aquí, el concert va acabar, com era d'esperar, amb la sempre exitosa A l'alba, interpretada a dues veus, que va ser llargament aplaudida. El públic en va reclamar més i Aute va sortir tot sol, sense cap acompanyament musical, per oferir amb veu modulada "una masturbació", per després convidar Joan Isaac a cantar la sempre emotiva i reivindicadora A Margalida. I altre cop tots dos van entonar Una de dues perquè el públic marxés, com ho va fer, sabent-se una mica més ric de sentiments.
FOTO: DAVID APARICIO / CLICK ART FOTO
Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 28. Dissabte, 15 d'agost del 2009

A les Festes de Gràcia, el veïns del carrer Joan Blanques, van escogir la cançó “Tot és fràgil”, com a motiu principal de la seva decoració. No és la primera vegada que ho fan, ja que l’any passat el van dedicar a la cançó “Gràcies vida, gràcies”.

I com ja és habitual des de fa uns anys, el 20 d’agost va fer un recital a L’Oratori Sant Felip Neri. Aquest any Les Nits del Claustre es van dedicar a La Nova Cançó.

“Joan Isaac planteó el concierto de ayer alejado del lícito oportunismo que se hubiera podido permitir repitiendo en Gràcia el mismo espectáculo que en Perelada. Lejos de esto, dividió el concierto en tres partes.

En la primera, Joan, ofreció una antología —léase grandes éxitos— de su carrera. Canciones como Gràcies, vida, gràcies, T’estimo en la rutina, Havana dreamin’, Alícia i el mirall, Manfred, Tot és fràgil, Només han passat cinquanta anys, Breu cançó d'amor per a dues filles y Digue'm que no m'estimes. De entrada es sorprendente ver que, a diferencia de la mayoría de los otros trovadores de “largo recorrido” —eufemismo para identificar a aquellos que están cerca por encima o por debajo de las sesenta primaveras— Joan no necesita remontarse a los primeros discos y le bastan los últimos diez años para montar una antología de grandes canciones. En Joan, —con la excepción de La vida al sol, buen disco pero ligeramente circunstancial al estar compuesto después de superar una crisis de salud— cada disco es mejor que el anterior

En la segunda parte, presentó cuatro canciones de Auteclàssic: Les quatre i deu, Autotango del cantautor, Dos o tres segons de tendresa y A l’alba. Y en la tercera, presentó cuatro canciones nuevas que formarán parte de su próximo disco: Si t’enamores, fina y delicada canción; Vindràs, sensible; Aquests homes sols que parlen sols, interesante reflexión sobre la locura y la lucidez y, finalmente, Però no em parlis d’amor, pegadiza; que dio paso a los bises con Música, la inevitable A Margalida, Azzurro y la repetición de dos de los temas nuevos.

Un guión bien planificado que lleva a la siguiente reflexión: hay que estar inspirado para componer todavía canciones antológicas; hay que ser humilde y generoso para que, a pesar de la inspiración, se dedique tanto tiempo y esfuerzo en un proyecto como el Auteclàssic; y, por último, hay que tener creatividad para estar estrenando canciones del próximo disco cuando apenas se está presentando el último.
Inspiración, humildad, generosidad y creatividad son, de alguna manera, estados de gracia.”
Xavier Pintanel. “Joan Isaac, lleno eres de Gràcia”. 21/8/2009


Joan Isaac i Enric Colomé al piano repassen els temes clàssics i, especialment, els de l’àlbum “La vida al sol” i alguns temes nous d’Auteclàssic” en un concert a Muro (Mallorca).

El passat 26 de novembre va tenir lloc un homenatge al desaparegut cantautor Quintín Cabrera, al centre Tradicionarius de Barcelona. L’acte va comptar amb l’intervenció de l’escriptor i periodista Fernando González Lucini. Miquel Pujadó, Joan Isaac, Ton Rulló, Eliseo Parra, Jordi Fàbregas, Joan Lluis Parra i Jaume Armella van interpretar cançons de Quintin Cabrera.

El 4 de desembre es va presentar a la llibreria Bertrand el llibre “Jacques Brel. Una canción desesperada”, de Luis García Gil, amb l’intervenció dels escriptors Joan Ollé i Tito Muñoz. Joan Isaac va interpretar el tema “Amic Jacques” inclòs a l’àlbum “Barcelona, ciutat gris”(1980) i la seva versió de “La chanson de vieux amants” del disc Joies Robades (2002).


50 anys de la Nova Cançó

El músic Marc Parrot interpreta en directe el tema "A Margalida", el mític tema de Joan Isaac dedicat a la parella de l'anarquista Salvador Puig Antich. El tema forma part del recopilatori que treu al mercat en homenatge als 50 anys de la Nova Cançó.



El 28 de gener de 2010 va fer un concert a “El Sielu de Manresa”.
“L'estiu passat Joan Isaac va presentar al Festival de Peralada el seu disc "Auteclàssics" on versiona, en català i amb un vestit de música clàssica, algunes de les grans cançons de Luís Eduardo Aute. Després el vam veure a les festes de Gràcia en un memorable concert on, a banda d'un tast d'aquell disc, hi va oferir una acurada selecció del seu repertori a partir del 1998 sota el títol "Antologia d'un retorn". Serà el mateix espectacle que durà a El Club de la Cançó amb l'acompanyament de l'Enric Colomer al piano, el Jordi Camp al baix, el Lluís Ribalta a la bateria i el Josep Traver a les guitarres. La tria de les cançons i l'embolcall musical fan d'aquest concert una pura delícia.”
Joan Isaac (Cançó d'autor) en El Sielu

La crítica dels Premis Enderrock 2010 va valorar “Auteclàssic” com a un dels discos del 2009 amb les millors versions.

El divendres 5 de febrer és va presentar Auteclàssic en el Teatre Joventut de L’Hospitalet de Llobregat.

Discópolis: Joan Isaac (05 febrero 2010)
Descripción: Joan Isaac nos presenta su disco Auteclassic donde adapta al catalán las canciones de Luis Eduardo Aute. Anuncio de su concierto esta noche en el Festival Barnasants. (05/02/10)

El 26 de març va tornar a Itàlia, aquesta vegada va oferir un concert al FolkClub (Torino)
Joan Isaac (Catalogna)
Il ritorno del grande cantautore catalano
“Joan interpreta con maestria la grande tradizione del cantautorato, che intende la canzone come mezzo per interrogare la coscienza su alcuni dei temi classici su cui l’umanità si interroga da sempre. Il ritorno al FolkClub di un grande amico di Franco Lucà, che lo volle fortemente nell’aprile del 2008 al Teatro Regio per il Ventennale, è per noi la sincera testimonianza di un’amicizia che è nostro orgoglio e nostra ricchezza. Con Eric Colomer al pianoforte, Joan Isaac al FolkClub.”
Joan Manel Escobedo posa música a Ramon Llull, poeta del segle XIII, amb la col·laboració de Amado Jaén i Joan Isaac que ho fa en tres del temes.


Al mes d'abril Joan Isaac i Luis Eduardo Aute van presentar "Auteclàssic" a Madrid, al teatre Reina Sofía. Sentir Aute cantar en català i sentir en català les cançons és un repte important. 
Magnífico concierto del cantautor catalán en la presentación del disco en Madrid
"Matricula de Honor. El complejo y atrevido reto de Joan Isaac, uno de los grandes/grandes cantautores catalanes, de 'apropiarse' de canciones de otro de los grandes/grandes de la música española, Luis Eduardo Aute, se ha saldado con la máxima calificación. Tanto en el disco 'Auteclàssic', como en el directo del mismo, que presentaron ambos en el Reina Sofía madrileño dentro de la Semana Cultural Catalana."

Al mes de maig es presenta “50+, de la Nova Cançó a les cançons més noves”. Un any després del cinquantenari de la Nova Cançó, tres ciutats catalanes (Sant Cugat, Granollers i Barcelona) han acollit l'espectacle.  Es tractava d'establir ponts entre generacions,  unir a dalt de l’escenari dues generacions musicals, la Nova Cançó i el nou pop en català. Cançons d’uns i altres interpretades sota la direcció musical de Raül Fernández (Refree). Marina Rossell i David Carabén (Mishima), Maria del Mar Bonet i Roger Mas, Quico Pi de la Serra i Carles Sanjosé (Sanjosex), Joan Isaac i Jaume Pla (Mazoni), Núria Feliu i Sílvia Pérez Cruz, Jaume Arnella i Carles Belda, i Joan Garriga (La Troba Kung-Fú) i Sisa.


La parella formada per Joan Isaac i Jaume Pla (Mazoni) van interpretar:
“Que tramposa és la vida” (Joan Isaac)
“Cap al mar” (Jaume Pla)

Joan Isaac i Mazoni






“Joan Isaac va destacar que la iniciativa era "un exemple de normalitat en un país en què semblava que, als anys 80, amb el sorgiment del rock, no podien coexistir dos estils diferents". Isaac va destacar la "meravellosa manera d'escriure, amb textos d'un gran gruix literari" del seu company de viatge, Jaume Pla. L'autor de Que tramposa és la nit també va valorar molt positivament el fet que s'hagi recuperat el respecte pels grans que es va obviar en l'època del Rock Català i va assegurar que "un músic ha de saber qui té al costat però també mirar enrere".”
La nova i la vella Cançó a '50 +' .Membres de la Nova Cançó s'emparellen amb els cantants més joves en un concert multigeneracional .30/04/10 00:00 - Marta Porter

El 21 de maig va fer un concert a Sant Boi programat dins de la Festa Major.


El 3 de juliol Montjuïc es va omplir de música. Fins una vintena de festivals de la ciutat van aportar algunes de les seves figures més conegudes a lo llarg dels 13 escenaris repartits per tota la muntanya.  A l’escenari dedicat als cantautors, Festival Barnasants al Polvorí, van fer els seus concerts, Joan Isaac, Quico Pi de la Serra, Ester Formosa, Sílvia Comes, El Niño de la Hipoteca y Dani Flaco & Rafa Pons.

Joan Isaac va tenir un espai destacat a l’exposició que es va celebrar al Museu d’Història de Catalunya “La Nova Cançó. La veu d’un poble”.
Un recorregut, des dels inicis de la Nova Cançó fins a l’herència llegada a les noves generacions, que evoca sobretot el paper dels cantants en la lluita antifranquista i en el trànsit de la dictadura a la democràcia. La mostra fa un homenatge als artistes que van donar visibilitat als anhels de tota una generació, la veu d’un poble, i l’impuls que van donar els promotors que van crear i desenvolupar la indústria discogràfica catalana i en català.

 
A l’exposició hi havia un espai dedicat a la censura en què s’empresonaven quatre de les cançons més prohibides de l’època: “Diguem no”, “L’estaca”, “A Margalida” i “Què volen aquesta gent”.
La part més espectacular és una espècie de bosc fotogràfic.



Es va complementar l’exposició amb una sèrie de recitals dels seus protagonistes i nous grups, de l’1 de juliol al 10 de setembre a la terrassa del Museu. Joan Isaac va fer el seu recital el 15 de juliol.





 Sobre aquesta exposició Joan Isaac va dir en un article publicat per “El Periódico” 3/6/2010. “Estaria bé que quan acabi l’exposició, tot aquest material fos la primera pedra de la construcció d’una Fundació per la Cançó, neta i clara, per a que les futures generacions gaudeixin d’aquesta immensa riquesa cultural

En el cicle de les Nits del claustre, dins de les Festes de Gràcia, Joan Isaac va oferir un concert el 22 d’agost a l’Oratori Sant Felip Neri.
“Cada any quan arriben aquestes dates desitjo intensament pujar a l'escenari de l'Oratori Sant Felip Neri i participar en el meravellós cicle de Les Nits al Claustre. He tingut la sort de la complicitat dels seus programadors que m’hi han convidat cada any i m’han ofert la possibilitat de presentar els meus treballs recents.
 A mi només em queda tornar-los tota la confiança que tenen en mi , i fer- ho significa retrobar-me amb un públic fidel que cada cop omple aquest preciós espai , i també intentar que cada nou concert sigui una presentació oficial de les noves cançons escrites el darrer any.
 Aquesta vegada voldria presentar les cançons que  formaran part d'un nou projecte discogràfic que apareixerà aquesta tardor. Em declaro innocent és el títol d’aquest nou disc. Cançons del meu món interior que intenten transmetre emocions molt íntimes i projectar-les al públic que, com sempre, serà qui decidirà la seva vàlua. Em declaro innocent és un treball que  reflecteix la rebel·lia de no entendre gaire aquest món que cada cop és més homogeni en el pensament i en el comportament i, de vegades, un cert complex de culpabilitat envaeix la meva vida perquè em sento diferent, feliçment diferent, com diu una cançó. La nit del 18 d’agost per mi serà una festa com cada any i puc assegurar que aquest concert s’ha convertit en el més important de l’any, per moltes coses, però sobretot per aquesta meravellosa sensació de sentir-me a casa meva.
Gràcies. Joan Isaac “

Joan Isaac enregistra el seu pròxim disc en un petit poble de la Segarra, Montoliu. Dotze cançons intimistes i rebels contra el pensament únic.
Isaac intima amb Montoliu en el seu últim disc. 3/9/2010





La Setmana Catalana a l’Equador 2010 va incloure un concert de Joan Isaac l’11 de setembre. Durant la setmana prèvia al concert, va concedir entrevistes als principals mitjans de comunicació del país. El dia del concert l’Auditori de las Cámaras va ser ple de gom a gom; els discos a la venta es van esgotar; i el públic fins i tot coneixia la lletra d’algunes cançons.


Joan Isaac enamora Quito. 21 setembre 2010 per becarisacc

Joan Isaac, en concierto

Joan Isaac en el Ecuador

Al mes de novembre Joan Isaac i Luis Eduardo Aute van oferir tres concerts a Mallorca.
“Luis Eduardo Aute y joan Isaac se reinventan”.Ofrecen tres actuaciones en Manacor, Alcúdia e Inca.Redacción. Palma

Luis Eduardo Aute y Joan Isaac, juntos en el auditorio de Alcúdia 20/11/2010

http://ultimahora.es/mallorca/noticia/noticias/cultura/luis-eduardo-aute-y-joan-isaac-juntos-en-el-auditorio-de-alcudia.html

Entrevista amb Luis Eduardo Aute i Joan Isaac

23.11.2010 Cap Vermell


El 2011 va començar amb un regal que ens va fer Joan Isaac. Juan Miguel Morales va publicar en el seu blog la primícia d’una cançó inèdita, acabada de gravar per al seu amic Ramiro Díez, escriptor i periodista equatorià, anomenada “Amèrica”.

http://juanmiguelmorales.blogspot.com/2011/01/joan-isaac-america-una-cancion-inedita.html


Lletra: Ramiro Díez
Música: Joan Isaac
Fotografies. Juan Miguel Morales

El 21 de gener va participar en la presentació del llibre “Serrat, cantares y huellas” de Luis García Gil. Vam gaudir d’una excel·lent interpretació de “La tieta”.





El 28 de gener es va presentar “Auteclàssic”: Joan Isaac & Luis Eduardo Aute, en exclusiva a Bizkaia, a l’auditori de Leioa.  

El periodista terrassenc i col·laborador dEl Singular Digital, Joan Alcaraz, despulla quinze personalitats de la cultura catalana al llibre “15 entrevistes cuinades a foc lent” (Ed. El Cep i la Nansa). Una d’aquestes entrevistes és a Joan Isaac.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada