MÚSICA
La cançó d'ahir i d'avui homenatja Ramon
Muntaner al BarnaSants
Serrat,
Roger Mas i Gemma Humet, entre d'altres, van participar en el concert a
l'Hospitalet
XAVIER CERVANTES L'Hospitalet de Llobregat 11/02/2018 12:06
Joan Manuel Serrat i Gemma
Humet interpretant 'La plaça del Diamant' al Teatre Joventut del'Hospitalet de
Llobregat / ACN
Amb una emocionant
interpretació de 'La plaça del Diamant' a càrrec de Joan Manuel Serrat i Gemma
Humet es va tancar aquest dissabte el concert d'homenatge a Ramon Muntaner al
Teatre Joventut de l'Hospitalet de Llobregat organitzat pel Festival
BarnaSants.
Durant una hora i mitja, músics de diferents generacions van reviure el
cançoner del músic de Cornellà de Llobregat, present a la platea. "M'heu
fet molt feliç", va dir Muntaner al final de l'homenatge, quan va pujar a
l'escenari reclamat per Joan Isaac, company de generació i artífex d'un
espectacle que va servir per recuperar la memòria artística d'un home que fa
gairebé 30 anys que és fora dels focus. També va ser una bona manera de
recordar la gran feina que va fer Muntaner posant música als poetes catalans, a
poemes d'amor i de lluita, a versos de Miquel Martí i Pol i Maria Mercè Marçal,
de Joan Salvat-Papasseit i Josep Maria de Sagarra, de Pere Quart i Josep Palau
i Fabre.
Marina Rossell, també
companya generacional d'aquell novíssim de la cançó, no va cantar però sí que
va obrir l'homenatge fent un perfil personal de Muntaner i destacant
especialment el seu art musicant poemes. "Has sigut el millor de la meva
generació", va dir Rossell, que també va voler elogiar la seva feina com a
delegat de la SGAE a Catalunya.
"Heu fet unes
versions magnífiques i respectant els arranjaments originals", va
reconèixer Muntaner, que aplaudia així la feina d'Antoni-Olaf Sabater (piano i
teclats), Lluís Ribalta (bateria), Josep Traver (guitarres) i Jordi Camp
(baix), els quatre músics que donar unitat estètica al concert transitant pel
folk, el pop acústic, el jazz i el pop-rock de les composicions originals.
Només Turnez & Sesé a 'Cançó de taverna' i Eduard Iniesta a 'L'ametlla
amarga' van fer interpretacions sense el grup, uns portant els versos de
Sagarra al seu terreny i l'altre esprement totes les possibilitats de la
guitarra per acompanyar la fondària emocional de la poesia de Marçal. En
general, doncs, va ser la veu dels cantants la que va donar un caràcter
diferent a cada peça, tal com va quedar ben palès tan bon punt Borja Penalba va
cantar 'Cançó de carrer'. Tant aquesta peça com 'Aquesta remor' les podria
incorporar Penalba al seu repertori sense que grinyolessin. I el mateix es pot
dir del 'Presagi' que va cantar Roger Mas amb aquella sensibilitat de pedra
antiga que hipnotitza.
"Gràcies, Ramon.
Felicitats", va dir Mas, i van ser pràcticament les úniques paraules fora
de guió que es van sentir durant les actuacions. En un espectacle àgil i sense
interrupcions (ben acompanyat per recursos gràfics en cada cançó), tots els
participants van entendre que el més important eren les cançons, i que a
l'emoció s'hi arribava amb la interpretació. Hi va haver moments per al
lirisme, com quan Joan Isaac va entomar 'Seré a ta cambra amiga', quan Gemma
Humet va enlairar la combinatòria poètica de 'No demano gran cosa' i
especialment quan Rusó Sala va fer 'L'aventura': si tancaves els ulls podies
arribar a pensar que l'estava cantant el mateix Ramon Muntaner.
No hi va faltar la rauxa
quan el grup Coses va cantar 'Au jovent!' fent que el passat ressonés en el
present, o quan Enric Hernàez va abocar l'ànima en el vers de Miquel de Palol
"que els pins volen terra lliure i els vents criden llibertat!"
('Salve'). La temperatura reivindicativa, però, va pujar a un altre nivell amb
la solemnitat amb què Sílvia Comes va recitar 'Decapitacions XII', de Pere
Quart, i va cantar a "la llibertat decapitada". Crits de
"Llibertat, presos polítics" van omplir el teatre. Era una reacció
continguda durant tot l'espectacle que va esclatar espontàniament esperonada
sens dubte per la força interpretativa de Comes. El mateix Muntaner va aplaudir
amb entusiasme l'exhibició de la cantant aixecant les mans perquè fos més
visible la seva admiració pel que acabava de passar a l'escenari.
Pocs minuts després,
quan Serrat va sortir a l'escenari, el públic el va rebre amb una ovació i
crits de "Bravo", senyal que al Teatre Joventut convivien sense
enfrontaments diferents sensibilitats polítiques que compartien un mateix
sentiment: l'admiració per la música de Ramon Muntaner. De fet, entre els
espectadors hi havia gent tan diversa políticament com l'exdiputat de Catalunya
Sí que es Pot Lluís Rabell i l'exconseller de Cultura Ferran Mascarell,
l'exportaveu d'ICV-EUiA a l'Ajuntament de Barcelona Ricard Gomà i el director
del CCCB Vicenç Villatoro, a més d'amics i col·laboradors de Muntaner com Joan
Ollé, l'autor de la lletra de 'La plaça del Diamant', la cançó que Serrat i
Humet van cantar per tancar l'homenatge. Per cert, en la salutació final hi va
aparèixer, per regalar un ram de flors a Ramon Muntaner, Sílvia Munt, la
protagonista de la pel·lícula de Francesc Betriu basada en la novel·la de Mercè
Rodoreda.
https://www.ara.cat/cultura/canco-homenatja-Ramon-Muntaner-BarnaSants_0_1959404221.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada