El passat 14 d'abril al teatre Joventut es va produir un miracle meravellós. Un teatre ple, uns companys generosos, uns músics implicats, un espai esplèndid. Tot va quadrar perfectament, però la feina va ser molt intensa i aquests concerts requereixen una preparació molt especial i acurada, infinitat de detalls que s'han de cuidar al mil·límetre, i el resultat es podria considerar un èxit rotund, fins i tot amb qualificatius desconeguts per mi a la premsa escrita especialitzada. Però passats uns dies tot torna a
la normalitat i la realitat més cruel apareix una altra vegada. No voldria que
aquest article fos una vall de llàgrimes, però la reflexió s'imposa
indefectiblement. Aquest país nostre tan estimat no té memòria, res del que has
fet anteriorment serveix de res, sempre estàs recomençant i potser en aquest
exercici de reconstrucció contínua es troba la clau per entendre la immensa
creativitat dels nostres artistes. Dic artistes perquè no vull parlar de mi,
sinó d'una quantitat gran de companys que lluiten per sobreviure personalment i
artísticament. Aquest país nostre tan estimat, al meu entendre, té un problema
fonamental de no creure en si mateix, en la seva cultura, en els seus artistes,
en tots els seus artistes. La política cultural, i sobretot la programació
cultural, no és una política transversal. Tenim un país amb unes
infraestructures meravelloses i a qualsevol poble i ciutat hi ha auditoris
esplèndids per poder programar cultura, però la programació es basa
fonamentalment en les modes puntuals i a vegades imposades. Hi ha artistes que
tenen més èxit que altres, això sempre serà així, i és natural que així sigui,
però si els programadors fossin una mica més arriscats segur que el
reconeixement per a molts artistes d'altíssima qualitat seria molt més gran.
Envejo profundament països com França o Itàlia, on els artistes de les
diferents generacions són programats amb naturalitat, els més joves i els més
vells. L'altre dia, al teatre Joventut, darrere de l'escenari es va produir un
miracle: diferents artistes de diferents generacions es van trobar i allà no hi
havia enveges ni supèrbies, tots estaven allà per fer-me costat, i em vaig
sentir l'home més feliç del món, em vaig sentir molt estimat i respectat. Jo
també els estimo molt i ells ho saben. L'èxit ja es va produir abans que el
teatre es posés dempeus al final del concert, us ho puc assegurar. Això és el
que quedarà per sempre més dins de la meva ànima. Aixó si que va fer història.
Gràcies a tots. I ara, si em permeteu, continuo treballant.
Joan Isaac
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada